duminică, 7 februarie 2010

ACUL CUMETREI GURTON - MASCA THEATER








Muzical dupa un text din Teatrul Renasterii Engleze

Traducerea: Leon Levitchi
Informatii despre spectacol

Acul cumetrei Gurton (autor necunoscut) este o farsă în cel mai pur stil englezesc, deschizând drumul marilor comedii shakespeariene.

Cumătra Gurton (Olga Delia Mateescu) şi-a pierdut acul de cusut, o "scula pretioasa" in acele timpuri. Hodge (Mhai Malaimare), servitorul ei, disperat ca i s-au rupt pantalonii si vrand sa arate bine la intalnirea cu o frumoasa tarancuta, porneste o cautare turbata pentru a depista acul. Diccon (Aurel Sorin Sandu), haimanaua satului, simtind ca e vorba de ceva distractie si oaresce profit pentru el, îi şopteşte Cumetrei că vecina, carciumareasa Chat (Ana-Maria Paslaru) l-a furat, iar acesteia îi spune că Hodge si Cumatra o acuză că i-ar fi furat un cocoş.

De aici un quiproquo prelungit, mânuit cu vervă şi ingeniozitate. Cauza iniţială a conflictului este repede uitată, se reaprind vechi certuri şi ranchiuni ascunse, iar linistitul sat englezesc este impartit in doua tabere, care poarta "lupte" aprige pentru restabilirea adevarului si gasirea acului.

Textul are un ritm extraordinar de alert, personaje pitoreşti, jocuri de cuvinte de un comic irezistibil si o traducere deosebit de savuroasa (Leon Levitchi).
Mihai Malaimare realizeaza un muzical modern ce degajă o ironie de cea mai bună factură, cu un limbaj scenic direct, axat pe actor, îmbinând perfect emoţia cu profesionalismul desăvârşit. Regizorul-interpret ii conduce cu un perfect simt artistic pe cei 27 de actori ai spectacolului, reusind sa ofere o imagine complexa a unei lumi cu maniere fruste, dar cu o imensa generozitate sufleteasca.

Muzica inspirată (acum si pe CD!) a tânarului compozitor Razvan Diaconu amintind de marile muzicaluri de pe Broadway, precum si versurile scrise Mihai Malaimare oferă partituri generoase actorilor, solicitandu-le din plin calitatile vocale, demonstrand o data in plus talentul si profesionalismul trupei Teatrului Masca.
Coregrafia debordeaza de expresivitate: pastrand miscarile specifice dansurilor traditionale englezesti, carora le este adaugata amprenta sensibilitatii contemporane, Ioana Macarie creeaza adevarate bijuterii coregrafice in cheie comica.

Scenografia lui Puiu Antemir este deosebit de functionala, creionand din cateva elemente sugestive, satul englezesc in care are loc intreaga sarabanda a gasirii acului.

Costumele Undei Popp impresioneaza prin minutiozitatea si talentul cu care au fost concepute: viu colorate, realizate cu materiale deosebite, isi vor gasi cu siguranta locul intr-un muzeu al costumului de teatru contemporan.

***

Marturie - Mihai Malaimare

În urmã cu multi ani, intrau pe poarta Teatrului National Bucuresti doi tineri absolventi ai Institutului de teatru, sefi de promotie, fiecare cu gândurile si sperantele sale, fiecare hotãrât sã nu cedeze o palmã de loc, sã nu rateze nicio sansã, sã ajungã cât mai departe într-o ierarhie pe care, oricum nu actorii, o stabilesc. Drumurile lor nu s-au împletit în teatru decât o singurã datã, în "Fata din Andros", dar fãrã o semnificatie anume, pur si simplu au fost în aceeasi distributie, un fel de micã oazã, de scurt rãgaz în alergarea fiecãruia cãtre împlinirea unui anume destin. Au trecut anii si, într-o zi, aflându-se la un pahar de vorbã, despre teatru, evident, ea îi spune lui :

-Auzi, as vrea tare mult sã joc un rol de comedie. Unul, dar sã fie strasnic. Ai tu vreun gand, asa, ca sã mã simt extraordinar?

-Am, i-a rãspuns el.

Dupã trei luni de muncã nebunã, premiera a sosit si amândoi se gândesc, în noptile de insomnie actoriceascã, la toate clipele drumului lor, la toate eforturile si reusitele lor, care se regãsesc aici în fiecare cuvânt, în fiecare gest, în fiecare privire. Dupã trei decenii si ceva de când se cunosc joacã în sfârsit împreunã si totul chiar asta este, o joaca. Orgolii, încrâncenãri, vise desarte, nimic nu mai are prioritate, bucuria jocului este singura care conteazã, care are cu adevãrat valoare.

Dupã ani de zile, doi actori care au gãsit în teatru cam tot ce se putea, îsi oferã sansa de a se întâlni pe scenã doar pentru minunea bucuriei de a se putea juca.

Ea este Olga Delia Mateescu.

El sunt eu.

***



DISTRIBUTIA:

Cumatra Gurton - Olga Delia Mateescu

Hodge - Mihai Malaimare

Doamna Chat - Ana Maria Paslaru

Domnul Baylye - Sorin Dinculescu

Diccon - Aurel Sorin Sandu

Doctorul Rat - Viorel Paunescu

Tib - Ana Daponte

Cock - Valentin Mihalache

Motanul Gib - Razvan Teodorescu

Scapethrift - Andrei Dragulescu

Doll - Ana Turos / Teodora Ionescu

Chirstian - Haricleea Daniela Badescu

In alte roluri:

Alina Craita, Ionut Ghenu, Bogdan Angelescu, Romina Boldasu, Magda Francu,

Gratiela Badescu/Maria Francesca Dogaru, Alexandru Rizescu, Roxana Condurache,

Andi Gonczi, Adriana Bordeanu, Maria Alexe, Alexandra Blejan





REALIZATORI:

Regia: Mihai Malaimare

Scenografia: Puiu Antemir

Costume: Unda Popp

Coregrafia: Ioana Macarie

Muzica originala: Razvan Alexandru Diaconu

Asistent scenografie: Sergiu Chihaia

Canto: Haricleea Daniela Badescu

Lupte scenice: Ion Albu

Asistenti regie: Ana Maria Paslaru, Valentin Mihalache


***



Olga Delia Mateescu (fragmente de interviu)

"Rolul din "Acul cumetrei Gurton" mi l-am dorit pentru ca este un rol de comedie. Aceasta piesa este directa si cinstita. In general nu am fost distribuita in comedii, cu toate ca in tinerete am jucat comedie.

"Acul cumerei Gurton" este o comedie renascentista si acest lucru ma interesa foarte mult. Sunt multe zone ale teatrului care nu sunt sondate in acest moment, zonele acestea absolut omenesti. Spectacolul exploreaza placerea de a exista, acea placere pe care o intalnesti si la 5 si la 90 de ani. Este placerea de a te bucura de o gluma, de o vorba de duh, de un balon spart sau de o bataie cu perne (daca mergeti la piesa Acul cumetrei Gurton veti intelege).

Lucrurile acestea marunte incep sa fie uitate. Viata noastra este acaparata de goana dupa ascensiune profesionala si sociala. Uitam in acest iures de a fi noi insine, de a avea o identitate, de a ne bucura de ceea ce ne ofera viata. (...)"

***



Marturii despre spectacol de pe bloguri

- "Felicitari pentru piesa! Sunteti geniali! Ati facut ca spectatorii sa" rada cu lacrimi!"Multumim!"
- "Mii de felicitari pentru piesa! A fost o reala placere si surpriza sa va vedem pe dumneavoastra si dna Olga in roluri de-a dreptul surprinzatore. Si noi am ras cu lacrimi!"

- "A fost super aseara. Am plecat atat de plin de energie si voie buna ca n-am reusit sa adorm pana tarziu in noapte.Felicitari tuturor celor care au jucat sau au contribuit. Il recomand cu mare caldura - deja fac lobby pe langa prieteni sa se duca sa il vada."

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu